AI-verktyg som effektiviserar din digitala marknadsföring

Är du med i världens största yrkesnätverk!?

2023-04-14 0 Comments

Linkedin är världens största yrkesnätverk med över 900 miljoner användare och såklart vill du synas där! Du kan använda plattformen för att nätverka, hitta jobb, eller stärka dina professionella relationer.

Skapa en stark och fullständig profil på Linkedin!

Se till att uppdatera din profil och gör den fullständig. En profil som visar på upp din professionella bakgrund med erfarenhet, kompetenser och utbildning ökar din chans att knyta kontakter och hitta nya möjligheter. Du kan till exempel under yrkestitel lägga till “Jag hjälper företag hitta nya leads till Linkedin”.Som företag är det värdefullt att skapa en professionell företagssida oavsett om du är ett litet eller stort företag. Det ökar din trovärdighet och skapar förtroende om du har en ordentligt uppdaterad profil. Beskriv till exempel vad ni arbetar med och vilka tjänster ni erbjuder. En företagssida hjälper medlemmar att lära känna er som företag, varumärke samt vilka produkter eller tjänster ni erbjuder.

Linkedin passar utmärkt för att att skapa evenemang, gå med i grupper eller publicera artiklar. Våga dela med dig av innehåll och ge besökaren en inblick i ditt företag eller organisation.

Öka engagemanget på Linkedin! Här är 3 nyheter:

  • För att få mer synlighet från människor som är utanför ditt kontaktnät behöver du kommunicera ditt budskap grundat i professionell kunskap, råd och expertis.

  • Dela med dig av din kunskap och dina egna professionella insikter – det skapar möjligheter att fler intresserar och ser ditt budskap.

  • Vårda dina kontakter genom att dela med dig av personliga erfarenheter, det skapar gemenskap och är något som dina följare värdesätter.

5 snabba tips när du skapar inlägg för Linkedin!

  1. Använd nyckelord för att öka synligheten
  2. Engagera dina följare genom att ställa frågor
  3. Var konsekvent när du ska lägga upp inlägg
  4. Använd bilder för att locka in dina läsare
  5. Använd storytelling i dina inlägg för att öka engagemang

Majoriteten av de som använder Linkedin är i åldrarna 32-62 år.

Den senaste rapporten från Internetstiftelsen presenterar fakta hur svenskarnas användandet av internet har sett ut senaste året. Vi har tittat närmare på hur användandet av Linkedin såg ut under 2022.

Majoriteten av de som använder sig av Linkedin gör det för att ta del av flödet. Många nyttjar plattformen för att marknadsföra sig själva och för att söka efter platsannonser. Utifrån rapporten är det ingen skillnad på hur män eller kvinnor använder sig av Linkedin.

Studenter använder Linkedin för att marknadsföra sig själva, leta jobb och ansöka direkt på utannonserade platsannonser. Det är en perfekt plattform för att visa upp sig själv och bygga upp sin personliga profil med tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet.

De som arbetar använder Linkedin för att ta del av inlägg i flödet, marknadsföra sitt företag eller organisation eller att skapa egna inlägg. 


Vill du läsa in dig djupare på senaste faktan från Internetsstiftelsens rapport: Svenskarna & Internet? Läs rapporten här: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2022/