Man brukar säga att ett kärt barn har många namn, så är det även med redaktionell marknadsföring. Du har säkert hört namnen ”sponsrad artikel” eller ”native artikel” i detta sammanhang förut.
Men visste du att när vi skriver en artikel efter att ha bevakat ett event även räknas in som redaktionell marknadsföring? I det här inlägget berättar vi mer om varför just redaktionell marknadsföring bör vara en del av din marknadsföringsmix.
När man skriver redaktionell marknadsföring skapar man innehåll som är relevant, informativt, engagerande och förtroendeingivande för målgruppen. Det är en form av content marketing, innehållet i artikeln ska alltså inte kännas påträngande eller som en produkt text – innehållet ska ge värde och vara relevant för läsaren.
Redaktionell marknadsföring gör det möjligt för företag att nå ut till nya målgrupper och bygga förtroende för sitt varumärke. Det bygger lojalitet bland potentiella kunder och ger dig som företag en chans att positionera er som experter inom just er bransch.
Så varför bör du då låta redaktionell marknadsföring vara en del av din marknadsföringsmix?
Genom att låta redaktionell marknadsföring vara en del av din marknadsföringsmix och publicera innehåll på olika plattformar kan du som företag nå ut till potentiella kunder som annars kanske inte skulle ha upptäckt er. Det är även viktigt för att öka varumärkes medvetenheten, bygga förtroende och öka lojaliteten bland potentiella kunder.
Vill du veta mer om hur redaktionell marknadsföring kan se ut för ditt företag? Hör av dig till oss så pratar vi om det över en kaffe!