Native blogginlagg 1080 × 600 px 1500 × 600 px

Nativeartiklar och Nativeannonser – vad är skillnaden och varför fungerar de så bra?

2022-06-03 0 Comments

Native annonsering, native artiklar, native marketing. Nativefamiljen har många medlemmar. Vi vet, det är svårt att hålla reda på alla termer. Men nu ska vi reda ut det och vi ska även prata om varför det är givande att använda sig av just native!

Vad är en nativeannons?

En nativeannons är oftast en annonsplats som anpassas till sidan den visas på. Den ser med andra ord ut som en del av sidan. Platsen har vunnits via budgivning som sköts automatiskt via en plattform. Detta går under programmatic paraplyt och används oftast för att få in trafik på sidan, en direktkonvertering. Nativeannonser når oftast mottagare som är mer intresserade och därmed ökar också konverteringsgraden, ofta så pass mycket som med 60%. Man brukar säga att CTR på en native är tre gånger så hög som en vanlig displayannons.

Vad är en nativeartikel?

En native artikel är en typ av betald innehållsmarknadsföring / redaktionellt content. Till skillnad från nativeannonser så används det i varumärkesbyggande eller employerbranding syfte. Artikeln är köpt och publiceras på en sajt, vill man ha mer trafik till artikeln så kan man använda sig av nativeannonsering.

Så vad har de gemensamt?

Oavsett om det är en annons eller artikel så inger de mer förtroende då de är mer målgruppsanpassade med intressant innehåll som ger värde till mottagaren och designen är anpassad efter sidan den publiceras på. Detta bör i sin tur skapa varumärkeskännedom från avsändaren. Du känner igen en native på att de alltid måste vara märkta med ”annons”, ”sponsrad artikel” eller ”sponsrat innehåll”. För företag som har en smal målgrupp är det extra viktigt att maximera räckvidden, man vill nå ut till alla inom sin nisch och då passar native extra bra som en del av sin marknadsföringsstrategi.

Vad är skillnaden mellan native annons och native artikel?

Som ni har läst så finns det många fördelar med native, men här har vi sammanfattat en del av det till er:

  • Native artiklar är redaktionellt content vilket innebär att mottagaren läser och tar emot informationen på ett sätt som känns naturligt.
  • Native skapar större uppmärksamhet och mer engagemang än andra typer av annonsformat.
  • Native artiklar har ett relevant innehåll och når genom sin placering ut till precis rätt målgrupp.